کد مطلب:303684 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:139

پاسخ این اشکال
در قرآن كریم و احادیث و ادبیات عرب این معنی بسیار دیده می شود كه صیغه جمع بر مفرد یا بر دو نفر اطلاق شده است.

مثلاً در قران كریم سوره مباركه آل عمران آیه 181 می خوانیم:

لَقَدْ سَمِعَ اللّه قَوُلَ الَذیَن قالُوا اِنَّ اللّهَ فَقیُر وَ نَحْنَ اَغْنیاء.

خداوند گفتار كسانی را كه می گفتند خدا فقیر است و ما ثروتمندیم (به همین دلیل از ما مطالبه زكات كرده است) شنید.

در تفاسیر آمده كه منظور از (الذین) كه معنی جمع دارد حیّ بن اخطب است كه یك فرد بیشتر نیست.

و یا در سوره مباركه نحل آیه 120 می خوانیم: اِنّ اِبْراهَیم كانَ اُمّةً قانتاًلِلّهِ. همانا ابراهیم امتی بود خاصع در پیشگاه خدا. می بینیم در این آیه كریمه، (امت) كه اسم جمع است بر ابراهیم كه یك فرد بیش نیست اطلاق شده است.

ضمناً از آیه مباهله استفاده می شود كه به فرزندان دختر نیز حقیقتاً ابن گفته می شود برخلاف آنچه در جاهلیت مرسوم بود كه تنها فرزندان پسر را فرزند خود می دانستند ولی اسلام این طرز تفكر را به شدت در هم كوبید و احكام فرزند را بر فرزندان پسری و دختری یكسان جاری ساخت.

از اینها گذشته بزرگان شیعه و علماء سنی همگی اتفاق نظر دارند كه رسول خدا طبق قراردادی كه نصارای نجران بسته بود از مردان، جز علی علیه السلام كه به منزله جان او بود و از زنان جز دختر ارجمندش حضرت فاطمه زهرا علیهاسلام و از فرزندان غیر از امام حسن و امام حسین علیهماالسلام را با خود به مباهله نبرده است.

10 - از جمله از آیاتی كه در قرآن شریف در عظمت شخصیت آسمانی حضرت فاطمه زهراسلام الله علیها نازل شده تمام سوره مباركه هل اتی كه نام های دیگر این سوره (دهر) (انسان) و (ابرار) است یا لااقل هیجده آیه از این سوره مباركه كه از این آیه شروع می شود: اِنَّ اْلاَ بْرارَ یَشْرَبُونَ مِنْ كَأسٍ كانَ مِزاجُها كافُوراً (دهر/5).

همانا ابرار (نیكوكاران) از جامی می نوشند كه با عطر خوش كافور بهشتی آمیخته است. در مورد فضایل اهل بیت علیهم السلام نازل شده است

كدام فضیلت، از این فضیلت بالاتر است كه خداوند مهربان در آیات نورانی قرآن كریمش در این سوره مباركه اینگونه اعمال صالحه آنان را مورد تأیید قرار داده است.